Tillräcklig sömn

Sömn är en av de absolut viktigaste verktygen för att vi ska fungera som vi ska. Ändå talas det förhållandevis lite om sömn och fler människor än du tror lider av sömnproblem. Man tala mycket om vikten av hälsosam kosthållning och om träning, samt om att stress är negativt, men sömnen får inte särskilt mycket uppmärksamhet - och då är den nog viktigast av allt i slutänden.

När man inte sover bra, eller tillräckligt, så slutar snart kroppens funktioner att arbeta som de ska. En vuxen människa behöver minst sju timmars sömn per dygn men helst 8. Sover man mindre kommer snart de negativa effekterna som ett brev på posten och de inkluderar:

  1. Immunförsvaret sänks och du drar på dig förkylningar och virus lättare
  2. Magen tar stryk och bli känslig för inflammationer och IBS
  3. Vår förmåga att minnas saker och koncentrera oss försämras avsevärt
  4. Vi får humörssvängningar och blir lättirriterade
  5. Sexlusten sjunker
  6. Synen försämras
  7. Vi småäter mer och går upp i vikt
  8. Den som tränar får sämre resultat eftersom kroppen går på lågvarv

Med mycket mer...

Den största tjänsten vi kan göra oss själva är att planera för tillräcklig sömn.

28 sep 2017